Nakliyecilerin sorunları TBMM’de

Bozkurt, taşıma yetki belgeleri yüzünden haksız rekabet yaşayan esnafın sıkıntılarının çözümü için önerge verdi.

husnu

 

CHP Konya Milletvekili Hüsnü Bozkurt, kamyon şoförleri ve Nakliyeci esnafının sorunlarını Meclis’e taşıdı. Bozkurt, taşıma yetki belgeleri yüzünden haksız rekabet yaşayan esnafın sıkıntılarının çözümü için önerge verdi.

Bozkurt Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Feridun Bilgin’in yanıtlaması istemiyle hazırladığı önergede , özellikle C2 belgesine sahip uluslararası firmaların bu belgeyi çıkış amacına uygun olmayan şekilde kullanması sebebiyle K1 belgesine sahip esnafın yaşadığı mağduriyeti dile getirdi.

Önergesinde ayrıca, K1 belgelerinin yüksek fiyatla satılıyor olmasının ve belgenin devrinin mümkün olmamasına dikkat çeken Bozkurt, K belgelerinin satışının tamamen iptalinin ya da cüzi bir meblağ karşılığında verilmesinin mümkün olup olmadığını, belgelerin başka birine devrine ya da satışına imkan veren bir düzenleme yapılmasına yönelik bir çalışma yapılıp yapılmadığını sorarak, K belgelerinin kaldırılıp yerine “plaka tahdidi” uygulaması getirilmesi önerisinde bulundu.

K tipi belgelerin K1, K2, K3 şeklinde ayrılmasının da mağduriyet yarattığını ifade eden CHP’li Bozkurt, K türü belgeleri tek ürün altında toplamaya yönelik bir çalışma yapılmasının düşünülüp düşünülmediğini sordu.

C2 belgesine sahip uluslararası firmaların bu belgeyi çıkış amacına uygun olmayan şekilde kullanıldığına da dikkat çeken Bozkurt, “Bu firmaların K1 belgesi alamamış yük taşıması yasak olan Kamyon, Damperli Kamyon, Kasalı Tırlar ve firmalarla aylık kiralama sözleşmesi yaparak haksız rekabete yol açtığı dile getirilmektedir. Ortaya çıkan bu mağduriyetin giderilmesi için yasal bir düzenleme getirilmesi düşünülmekte midir?” sorusunu yöneltti.

CHP Konya Milletvekili Bozkurt, önergesinde ayrıca şu sorulara yer verdi:
– Ticari amaçla uluslararası eşya taşımacılığı yapma yetkisi olan C belgeli gerçek ve tüzel kişilerin yurt içinde de faaliyet göstermesi, K1 belgeli kişi ve firmaları mağdur etmektedir. C2 taşıma belgesi olan araç sahiplerinin, yurt dışından ucuz akaryakıt alarak yurt içinde eşya taşıması, K1 belgeli kamyoncu esnafını rekabet edemez hale getirmiştir. C2 yetki belgeli araçlar yüksek kapasiteye sahip olduğu için 4-5 kamyonun taşıyabileceği yükü tek seferde taşıyarak diğer esnafın esnafının iş yapma olasılığını düşürmektedir. Bu sebeple C2 belgelerinin yetki alanının sınırlandırılması düşünülmekte midir?

– R1 yetki belgesine sahip olmak için en az birer adet üst düzey yönetici ve orta düzey yöneticinin mesleki yeterlilik belgesine sahip olmaları veya bu nitelikleri haiz kişi veya kişileri istihdam etmeleri gerekmektedir. Bunun yanı sıra R1 yetki belgesi sahipleri, eşya taşımalarında teslim alma noktası ile teslim etme noktası arasında makul bir taşıma ve teslimat süresi taahhüdünde bulunmak ve taahhüt ettikleri süre içinde eşyayı yerine ve alıcısına ulaştırmakla yükümlüdürler. İlaveten R1 yetki belgesine sahip olmak için başvuruda bulunanlarda oda ve vergi kaydı, en az 150.000 Türk Lirası sermaye ve bu işe elverişli bağımsız bir büronun kullanım hakkına sahip olma şartları istenmektedir. Belgenin fiyatı da 300 Bin TL civarındadır. Ne var ki, bu belgeye sahip olmak için yukarıda sayılı ve başkaca şartı yerine getirecek yeterlilikte olma zorunluluğuna karşın sadece Selçuklu/Konya kamyon garajında bile faaliyet gösteren 250 nakliye firmasından 4’ünün belgesi vardır. Bu sorun sadece Konya’da değil, Adana, Mersin, İzmir, İstanbul gibi lojistik ve nakliye firmalarının ağırlıklı faaliyet gösterdiği illerde de aynıdır. Belge yetki alanındaki iş tanımını yapma ve fatura kesme hakkına sahip olan sadece R belgeli firmalar iken, belgesi dahi olmadan işlem yapan çok sayıda “merdiven altı” diye tabir edilen firma, haksız rekabete yol açmaktadır. Konuyla ilgili Ulaştırma Bakanlığı’na çok sayıda şikayet ve mağduriyet başvurusu yapılmasına rağmen, yetkililerden bugüne değin olumlu bir yanıt alınmadığı bilgisi de ayrıca tarafıma iletilmiştir. Bakanlığın bu başvuruları değerlendirmemesinin ve gereğini yapmamasının gerekçesi nedir? Denetim mekanizmasının düzgün işlemediği iddiaları doğru mudur? Yukarıda bahsi geçen mağduriyetlerin giderilmesi için ne yapılması planlanmaktadır? Bugüne değin Türkiye genelinde R belgesine sahip olmadıkları halde, belge yetki alanındaki faaliyetleri yürüten kaç firmaya ceza kesilmiştir?

Sozculogo248x90

Bu yazıyı sosyal medyada paylaş